keskiviikko 2. lokakuuta 2013

AMERICAN HIGH SCHOOL

   Paatin tulla kertomaan vahan mun koulusta ja miten se eroaa Suomesta - tai katotaan mita tanne loppujen lopuks paatyy haha :D
   Listasin tanaan Algebran tunnilla jotain asioita, joista haluun mainita:

  1) Hall pass & notes : Eli jenkeissa varmaan joka koulussa kaytetaan hall passeja tuntien aikana, kun mennaan vessaan. Yleensa passeja on vaan yksi, eli vaan yks oppilas paasee kerrallaan vessaan. Siina lukee luokkahuoneen numero ja se on siis vaan lupa "kaytavalla vaelteluun". Taalla ei siis saa olla kaytavilla tai missaan koulun sisalla (eika oikeestaan ulkopuolellakaan) tuntien aikana muuten. Oon ottanu ton hall pass:n kaks kertaa ja molemmilla kerroilla nain monta oppilasta vaan haahuilemassa kaytavilla ja peilaamassa itseaan vessan peileista... Jep. Ja notes. Tai en oo ihan varma miks niita kutsutaan, mut melkein jokasella tunnilla joku tuo opettajalle jonkun lapun, jossa on jonkun oppilaan nimi, ja kyseinen oppilas saa sitten siita lapusta riippuen lahtea tunnilta tai muistutuksen menna jonnekin tunnin jalkeen tms. Kuulostaa sekavalta joo! Mut oon saanu sellasen muutaman kerran, on ollu jotain vaihtari photoshootteja tai vastaavia ni oon paassyt tunneilta :)


  2) Kielten opiskelu : Mulla on siis taalla saksaa, ranskaa, espanjaa (ja enkkua - tietty)! Ainakin meidan koulussa jokasen oppilaan on pakko opiskella vierasta kielta 2 vuotta. Ihmiset taalla on ihan ihmeissaan et osaan puhua kuutta eri kielta, taalla kun se ei ole niin yleista. Mut kaikista eniten mua ihmetyttaa se, miten taalla ei opetella monikon 2. persoonaa ollenkaan eli TE ("you all")! Se menee mina, sina, han, me, he. Siiiiiis...? En tajuu miks taalla ei opeteta sita! Ehka naille on liian vaikeaa ymmartaa YOU (sina) ja YOU (te) ero.


 
  
 3) Ohjelmat :  Talla tarkotan siis ohjelmaa koulussa, meilla on assemblies, eli siis kaikki vaan kokoontuu liikkasaliin ja siella on ohjelmaa, jotain puhumisen arvosta ja KOVA METELI. Lisaks meilla on hirveesti klubeja niinku oon maininnu ja teemapaivia. Talla viikolla on siis homecoming. Maanantaina oli carnival koululla ja se oli mahtavaa! Oli rodeota ja mini zoo, ping pongia ja kaikkee muuta! Vahan ku Grease-leffan karnivaali siina lopussa, ei vaan niin iso! Eilen olin kioskilla tyoskentelemassa tyttojen soccer-pelissa ja tanaan ois ollut elokuvailta koululla. Perjantai tulee olemaan hullu! Meilla on homecoming assembly, parade ja colors day, tuun kertomaan siita myohemmin. Lauantaina sitte tanssit!

 

   4) Koulunkaynti : Niikun mun host isa sanoo, amerikkalaiset lapset on tottunut "spoonfeedingiin". Taalla on usein kokeita, mut ne on tosi helppoja ja koealueet on tosi pienia. Joissain aineissa meidan muistiinpanot kerataan ja arvostellaan, vaan sen takia et opettaja nakee ettet oo jattanyt kirjottamatta niita ylos tunnilla. Rehellisesti, oon parempi taalla kun monet muut, vaikka kieli tulee vastaan aika usein. Ja jopa nautin matikasta taalla, koska oon yks luokan parhaista (kerrankin!). Mut mun pitaa pitaa mun arvosanat C:n (7) ylapuolella, tai muuten byebye America! Ainii, ja meidan historian essee oli 6:n lauseen mittanen!?






   5) Ruoka : Kouluruoka taalla ei oo terveellisimmasta paasta, ja se maksaa jos ostat koululta. Ite otan lounaan yleensa kotoota, pakkaan voileivan ja ehka viinirypaleita. Koululla myydaan myos salaatteja, mut ku otin kanasalaatin ni tyyliin 4% siita oli kanaa... Monet kay ostamassa kans meksikolaista tai pizzaa koulun ulkopuolelta, koska ne on niin lahella. Ite oon kaynyt kaks kertaa ihanimmassa frozen yoghurt paikassa, se on viela niin halpaa!! Mut ta halpuus kostautuu mulle pian viela kukkaron tyhjenemisella ja lihoamisella, haha...

Ei nyt muuta, kirjottelen tanne la tai su!






  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti